Direktlänk till inlägg 20 november 2012

Ju mer jag tänker på det desto mer inser jag hur sjukt det var...

Av ememmely - 20 november 2012 07:24

Varför är det så svårt för många att lämna?
 
Sunda personer som tar del av andras smärtsamma erfarenheter visar hänsyn och empati för dessa erfarenheter och sår. En narcissist gör inte det utan tar istället fördel av dessa sår för att tjäna sina egna syften, allt för att hävda sig själv och på så sätt känna makt och kontroll. Det är också ett sätt för en narcissist att försäkra sig om att alltid få sin vilja och sina önskemål igenom, om inte så slår han skamlöst rakt in en annan människas sårbarhet. En narcissist skalar av en annan människas hud så att alla oläkta delar av en annan människa blottas. De får en människa att känna sig hudlös.

När personen i fråga känner att han har fångat in dig, efter uppvaktning och en romantisk förälskelsetid, kommer han att att införa en tvärvändning. Istället för att spegla dig som en underbar person som är så rätt på alla sätt, så kommer han att trycka i alla dina sår genom att återupprepa de mest smärtsamma händelser du tidigare utsatts för. Han kommer att spegla din rädsla och dina tvivel på dig själv.

I ett sådant här läge så tappar du bort sig själv och är intrasslad i den narcisstiska person som gör så illa. Detta gör att fokus inte längre finns på att skydda dig själv
, att hitta möjligheter till att ta dig ur relationen för att läka och bygga upp dig själv igen. Fokus ligger på den personen som får dig att känna smärta och all din kraft går till att försöka förstå hur personen kan förmå sig att bete sig på detta sätt, samt hitta lösningar på att försöka få honom att sluta göra så illa.

Ju mer du försöker, ju mer du förklarar - ju fler ingångar får han till sårbarheten inom dig. Han kommer att utnyttja dem alla. Det spelar ingen roll hur mycket du än förklarar och vädjar till en narcisstisk person att sluta göra dig illa, han kommer fortsätta eftersom det ligger i hans personlighet att bete sig på detta sättet . Han ser ingen anledning att försöka förändra sig eftersom han ser för många fördelar med att fortsätta sitt dåliga beteende. Det är så han matar sin mycket osunda egoism.

Detta att du försöker visa att du är en bra person, att du är lojal och vill göra väl - det är ingen fördel i en relation till en narcissist. Han kommer endast utnyttja detta genom att suga i sig alla dess fördelar att få dessa fina egenskaper och bemötande av dig. Men han kommer inte känna att han vill ge tillbaka, t ex genom att vara lojal tillbaka utan tvärtom kommer han att se dina fina egenskaper som en svaghet, han kommer att se ner på dig ännu mer. Han ser ner på dig eftersom han tycker du är naiv som tror att du kan vinna något genom att försöka ge - i hans värld kör man över och tar. De som ger är, enligt honom, de som ligger under honom när han kör fram som en ångvält och de som ger är som små barn som man kan stjäla godis ifrån. Men ve dig om du du skulle låta honom smaka på sin egen medicin, att bemöta honom så som han bemöter dig - då kommer han inte dra sig för en verbal slakt. Han kommer inte nöja sig med att köra över dig utan han kommer backa och köra över dig igen, igen och igen. Hans narcisstisa vrede och hämndlystnad kan vara totalt gränslös, om än att han stunden innan sade att han älskade dig, att du är hans livs kärlek.

Så länge du har ett hopp om att kunna förändra en annan person, att du ska kunna få en person med en osund narcissism att förändra hela sin personlighet så kommer du att stanna kvar i relationen. Du kommer nämligen tro att det står i din makt att kunna få allting bra, som det var i början, eftersom du tror att det är ditt fel att han behandlar dig illa eftersom han hela tiden påpekar att han måste bete sig si eller så på grund av alla dina brister.

Det är väldigt viktigt att du tar in så mycket information som möjligt om olika slags personligheter och hur de formas tidigt i en människas liv. En personlighet är alltså inget man förändrar på en dag eller två, eller om ens aldrig. Det kräver att personen själv verkligen vill förändra sig, inte bara säger det med ord utan också visar det i handling genom att aktivt arbeta för det. Ägna inte dyrbar tid och energi på att försöka övertyga honom att han inte beter sig sunt (det är som att jämföra med att stå och banka sitt huvud mot en väg, det är alltså inte konstruktivt och leder inte till annat än att du skadar dig själv). En person som har en osund narcissism kommer inte att förändra sig. Han kommer alltid vara en person med osund narcissism i sin personlighet.

Kanske behöver du stöta på många personer med t ex narcissisk personlighet för att tills sist inse hur arbetet att försöka förändra dem endast är ett slöseri med din energi, din person och ditt liv. Detta kan vara en insikt som slår hårt eftersom du då blickar bakåt och inser hur mycket tid du har slösat bort på människor som endast har gjort dig illa.

Du behöver stanna upp, inte rusa vidare och riskera att släppa in ännu en person med narcisstisk personlighet i ditt liv. Om du inte bearbetar det som skapat stora sår inom dig utan endast trycker undan det som hänt kommer detta att locka känslomässigt missbrukande personer för att påminna dig om dem, de kommer att hörja runt och riva upp ännu större sår. Genom att stanna upp och verkligen se in i allt det som gör så ont, orka stå ut och ta dig igenom detta för att bearbeta och läka kommer sedan bli ditt bästa skydd för ytterligare missbruk av dig som person. Du kommer mer tydligt se varningssignaler och hitta verktyg som är effektiva när det gäller att stoppa känslomässigt missbrukande personer innan de hakar fast i dig.

Försök att ge dig all hjälp och stöd du kan få på vägen, du förtjänar det på alla sätt. Du måste försöka få in sunda människor i ditt liv igen, spegla dig i dem - allt för att ta bort den dysfunktionella spegling som en narcisstisk person försökt plantera i dig. Tänk inte att du ska vara lojal mot personen som gjort dig illa och missbrukat dig in i själen. Det handlar inte om hämnd eller att du sviker - det handlar om att du måste ta hand om dig själv. Du har blivit missbrukad och överkörd och du behöver hjälp istället för att tänka på att vara lojal mot en person som inte skulle tveka att köra över dig ännu en gång.

Om en person kontaktar dig, som du tidigare haft en relation till som du vet har en osund narcissism, så vet du och kan stå fast vid, att inte ge personen möjligheten att tanka sin tillfredsställelse genom din bekräftelse och energi. Då har du kommit långt och gjort ett otroligt arbete med dig själv. Glöm inte det.

Källa Tuvaforum.se


Talade med en god vän igår.... Han hade läst bloggen och hade lite frågor. Han fick inte ihop det... Varför hade jag stannat efter första kränkningen/slaget/knuffen/hotet osv?

Jag hänvisade till NORMALISERINGSPROCESSEN och sen kom jag på att det är nog viktigt att poängtera att det är en SJUK person som gör såhär emot andra människor. Narcissism är ju en PERSONLIGHETSSTÖRNING i allra högsta grad.


De är som spindlar som väver in ens person längre och längre in i sitt nät. Till slut ser man ingenting alls. Man går omkring helt avskärmad från såväl känslor som verklighetsuppfattning.

Jag hade ingen aning om vad som egentligen hände vår familj.... mer än att jag inte dög till något... Jag var en börda och skulle vara jävligt glad åt att HAN ville ha mig.


Jag berättade också för min vän om mina minnesluckor sedan tiden med honom...

Jag undrar om dessa luckor kommer att fyllas och jag fasar för vad de i så fall kommer att fyllas med.


Sen säger min vän så här:

"Em... Jag finns här för dig och jag hjälper dig... Jag VILL hjälpa dig. Kan du ta det till dig? Ensam är inte stark... Lova att du säger till om du behöver något.. Vad som helst. Du förtjänar lugn och ro. Jag önskar så att vi rings en kväll och du berättar att du HAFT EN BRA DAG du vet. Sluta vara så jävla stolt nu!"


Vänner.... Jag är inte stolt. Det är inte det som detta handlar om alls.

Jag hör vad ni säger.... Men det kommer liksom inte längre in än så och det är något jag måste jobba med så småningom.

Jag har inte varit värd ett skit under en ganska lång tid och en del av mig tror fortfarande att jag är värdelös och att jag får skylla mig själv för allt.

Så... Jag hör er och jag uppskattar det... verkligen. Det värmer i kylan... all omtanke... och det lyfter mig sakta sakta.

En vacker dag kanske jag t o m ringer och ber om hjälp för att jag insett att jag faktiskt förtjänar det... Men dit är det långt ännu


Kärlek<3

/Em.



 
 
Ingen bild

Cella

20 november 2012 08:15

Underbara människa! Skrämmande som jag känner igen mig i det där med att be om hjälp.
Speciellt efter man blev avvisad några gånger av en vän... Hon skulle bara veta vad hon gjorde med mig som redan hade sådana känslor ang att ringa till någon när jag var ledsen.
Hon bara bevisade för mig att jag hade rätt, ingen ville prata med mig, jag förtjänade ingen hjälp o jag var inget värd.

Men nu vet jag att så inte är fallet, idag är jag starkare!

 
Malin

Malin

20 november 2012 13:57

Det riktigt isar, skär och smärtar i mig när jag läser dina blogginlägg. Vilket djävulskt liv - och vilket helvete du genomgått. Starkt att kunna bearbeta och skriva om det, så som du gör. Önskar all lycka till i fortsättningen!

http://cejasmatte.bloggplatsen.se

ememmely

20 november 2012 16:34

Tack Malin:)

 
mallan

mallan

20 november 2012 21:01

Det kommer, och när du når dit så är du starkare än någonsin. Lite då och då kommer du falla tillbaka, men har du en gång hittat ytan så gör du det igen - ganska snabbt. Jag har varit i samma sits och nu är jag uppe - över ytan. Och det är underbart. Kram på dig <3

http://onapinkpalehorse.blogspot.se

ememmely

20 november 2012 21:13

Underbart! Ngt att se fram emot:)

 
Emilia ♥

Emilia ♥

21 november 2012 14:28

Stay strong♥
Hihi, jag såg nu att vi skriver samma i slutet av varje inlägg '' //Em '' Jag heter Emilia och skriver //Em♥
:D

http://Emiliaaekberg.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ememmely - 1 januari 2013 20:47

Fortsätt gärna följa mig här:    http://nattstad.se/ememmely   Kärlek<3 /Em. ...

Av ememmely - 1 januari 2013 16:34

En man som misshandlar är känslomässigt omogen. Hans omognad visar sig ofta när det ställs krav på honom i en relation tillsammans med en kvinna. Då överväldigas den omogna mannen av känslor som maktlöshet eftersom han upplever att han har tappat kon...

Av ememmely - 1 januari 2013 09:50


Vill börja dagen med att önska er alla ett riktigt gott nytt år=)   Nu börjar året där vi inte ska göra om alla de misstag vi gjorde förra året, right? Ha ha ha! Vi kan väl alla försöka göra vårt bästa i alla fall. Vi kan börja med att lära ...

Av ememmely - 31 december 2012 09:25

  It feels like fire..... But it won't last....

Av ememmely - 31 december 2012 08:21

Året är snart över och jag sitter och funderar över vad som hänt.... Det har varit ett händelserikt år och det är väl sällan ngt ont inte har ngt gott med sig? 2012 började med min dotters födsel. Min underbara lilla trollunge som gör allt hon k...

Presentation


Den som väntar på ett tillfälle... förlorar det.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17 18
19
20 21 22 23 24
25
26 27 28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards