Direktlänk till inlägg 30 december 2012

Mot och medberoende..... Precis så är det.

Av ememmely - 30 december 2012 07:45

Medberoende är när t ex den kvinna som lever tillsammans med en man som har ett misshandelsbeteende eller ett alkoholmissbruk - och istället för att lämna personen och bearbeta det som hänt så ger hon upp sina egna gränser för vad som är rätt och riktigt och anpassar sig till situationen. Kvinnan utvecklar olika strategier för att överleva och hantera sin vardag. Hon blir medberoende.

För att bli frisk behöver kvinnan förstå vad det var som hände när hon blev misshandlad. När kvinnan börjar arbeta med att läka sig själv, inser hon att hon duger precis som hon är och att det inte är fel på henne.

Uppväxt i en dysfunktionell familj
Om kvinnan vuxit upp i en dysfunktionell familj är tillvaron ofta rörig och osäker. Hon har då utvecklat överlevnadsstrategier för att klara av att hantera vardagen - ett så kallat med-beroende: Kvinnan lär sig inte att lita på någon eftersom det oftast har varit så att ingen har lyssnat på henne. Hon har istället fått höra att det hon känner är fel.
Kvinnan har en överutvecklad ansvarskänsla eller ingen ansvarskänsla alls.
Kvinnan ställer väldigt höga krav på sig själv och är rädd för att misslyckas.
Kvinnan får skuldkänslor när hon tänker på sig själv i första hand istället för på någon annan.
Kvinnan känner sig ensam och obekväm tillsammans med andra människor, speciellt dominanta personer. För att skydda sig försöker hon att vara alla andra till lags, allt för att undvika konflikter.
Kvinnan upplever all kritik som personlig kritik och därför upplever hon kritik som mycket hotfullt.
Kvinnan är osjälvständig och rädd för att bli avvisad och följden blir att hon är beredd att göra vad som helst för att hålla ihop en relation.
Kvinnan söker ständig bekräftelse.


Medberoende
Mina goda känslor om vem jag är kommer från att vara omtyckt av dig.
Mina goda känslor om vem jag är kommer från att bli accepterad av dig.
Ditt kämpande påverkar min sinnesro.
Mina tankar koncentreras på att lösa dina problem eller lindra din smärta.
Mina tankar koncentreras på att var dig till lags.
Mina tankar koncentreras på att beskydda dig.
Mina tankar koncentreras på att manipulera dig, att få dig att göra saker och
ting på mitt sätt.
Min självkänsla stärks av att jag löser dina problem.
Min självkänsla stärks av att jag lindrar din smärta.
Jag åsidosätter mina egna intressen och hobbies.
Jag tillbringar min tid med att dela dina intressen och dina hobbies
Mina önskningar bestämmer hur du ska klä dig, hur du ska se ut, eftersom jag känner
att du är en spegelbild av mig.
Mina önskningar bestämmer ditt beteende eftersom jag känner att du är en spegelbild av mig.
Jag är inte medveten om vad jag känner - jag är medveten om vad du känner.
Jag är inte medveten om vad jag vill - jag frågar vad du vill.
Jag är inte medveten - jag antar.
Drömmarna jag har om min framtid är bundna till dig.
Min rädsla för att bli avvisad bestämmer vad jag säger eller gör.
Min rädsla för din ilska bestämmer vad jag säger och gör.
Jag ger för att känna mig säker på vår relation.
Min bekantskapskrets minskar allteftersom jag engagerar mig i dig.
Jag åsidosätter mina värderingar för att höra ihop med dig.
Jag värderar ditt sätt att göra saker och ting och dina åsikter mera än mina egna
Min livskvalitet står i proportion till din livskvalitet.
Jag känner mig ansvarig för andra när jag: skyddar, räddar, kontrollerar, tar på mig andras känslor.


Vad en medberoende måste jobba för
Mina behov är viktiga.
Jag kan vara unik och respektera att andra människor också är unika.
Jag kan vara oberoende och ömsesidigt beroende.
Genom åren kan jag utveckla mina förpliktelser för min egen personliga utveckling, mot min familj, mina vänner och mot alla människor.
Jag kan bygga vidare på och utvärdera mina förpliktelser mot mina åligganden,
mina roller och mitt arbete.
Jag kan ta ansvar för mina bidrag till var och en av mina förpliktelser.
Jag kan vara kreativ, kompetent, produktiv och jublande glad.
Jag kan lita på min inre visdom.
Jag kan säga "hej" och "hejdå" (till människor, roller, drömmar och beslut).
Jag kan avsluta varje enskild del av min resa genom livet och se fram emot nästa.
Min kärlek mognar och utvecklas.
Jag är värd att älska varje dag, månad och år av mitt liv.


Motberoende

En motberoende person visar sig säkra och oberoende, de vill vara sådana som kan ta itu med vad som helst. En motberoende visar aldrig sin sårbarhet och vill känna ständig kontroll för att behålla sin makt och säkerhet. En person som använder sig av en sådan attityd tror att det här är enda sättet att överleva, enda sättet att bli beundrad och älskad. Personen gör allt för att undvika att bli sårad och skadad.

En motberoende person som vill verka stark och ha kontroll över andra, uppfattar hos den medberoende en sårbarhet som de inte själva kan känna - och de kommer att utnyttja och förakta den medberoende partnern. De vill på ett sätt komma åt den medberoendes värme, då det är något som saknas i den egna personligheten, men samtidigt är det något som skrämmer då en känsla av beroende dyker upp, beroende av någon annan och dennes egenskaper. Då trycker den motberoende till, trycker till och trycker ner.

Det är just det jag menar....

I många fall så är det redan halvt krossade kvinnor som äts upp av dessa monster.


I de flesta fall bottnar kvinnans medberoende i en barndom med en eller kanske t o m två narcissistiska föräldrar.

Jag tror det ligger mycket i det och ska man ändå rota fram orsaker och ev verkan så varför inte börja från början kanske?


Men det är svårt.... Det är väldigt  svårt att rota i det man lärt sig att man ska vara så väldigt tacksam för...

Men vi kanske ändå ska ta oss en funderare på varför mamma aldrig kom till undsättning när pappa slog/skrek/hotade.

Det kanske trots allt ÄR värt att ställa frågan VARFÖR mamma säger att hon gärna hjälper till med en sak bara för att man sen ska få höra hur mycket hon offrade sig för att göra det för sin dotter (martyrkomplex).


Så.... Nu ställer jag frågan.... rannsakar och informerar mig.... och tar upp det igen i ett senare inlägg.


Kärlek<3

/Em.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av ememmely - 1 januari 2013 20:47

Fortsätt gärna följa mig här:    http://nattstad.se/ememmely   Kärlek<3 /Em. ...

Av ememmely - 1 januari 2013 16:34

En man som misshandlar är känslomässigt omogen. Hans omognad visar sig ofta när det ställs krav på honom i en relation tillsammans med en kvinna. Då överväldigas den omogna mannen av känslor som maktlöshet eftersom han upplever att han har tappat kon...

Av ememmely - 1 januari 2013 09:50


Vill börja dagen med att önska er alla ett riktigt gott nytt år=)   Nu börjar året där vi inte ska göra om alla de misstag vi gjorde förra året, right? Ha ha ha! Vi kan väl alla försöka göra vårt bästa i alla fall. Vi kan börja med att lära ...

Av ememmely - 31 december 2012 09:25

  It feels like fire..... But it won't last....

Av ememmely - 31 december 2012 08:21

Året är snart över och jag sitter och funderar över vad som hänt.... Det har varit ett händelserikt år och det är väl sällan ngt ont inte har ngt gott med sig? 2012 började med min dotters födsel. Min underbara lilla trollunge som gör allt hon k...

Presentation


Den som väntar på ett tillfälle... förlorar det.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards